Muhammed Yararlı / Doğruhaber

Niyet öyle bir iksirdir ki yok olan ameller onunla var hükmünü alır, amel defterine yazılır. Var olan nice amellerde yok hükmüne girer, amel defterinden silinir.

Rasulullah (S.A.V.) şöyle buyurdu:

"Bir kul, çok güzel ameller işler. Melekler tarafından bu amelleri mühürlü bir sahifede Allahü Teâlâ`ya yükseltilir. Allahu Teala da:

Bu amelleri onun sahifesinden silin. Çünkü onlar benim rızam için yapılmamıştır, ama filân filân ameli  onun amel defterinin en üstüne yazın!” buyurur.

O zaman Melekler :

“Ey Rabbimiz! O, bu amelleri işlememiştir!” derler. Hak Teala da:

İşlememiştir, fakat onu İşlemeye niyet etmişti,” buyurur.”

Rasulullah  (S.A.V.) yine şöyle buyurdu:

"Ümmetimin şehitlerinin çoğu döşekte ve yastık üzerinde ölenlerdir. Saflar arasında çok can verenler de vardır ki, onların niyetini Allah daha iyi bilir."

      Elbette yukarıda örneklendirdiğimiz durum niyetlerin güzel veya bozuk olmasından kaynaklanıyor. Peygamber efendimiz müminler için niyetin önemini vurgulamak için şöyle buyurmuştur:

          “Müminin niyeti, amelinden daha hayırlıdır.”

Bu hadisin manası şudur; ameli yapılamazsa bile güzel bir niyet, güzel bir niyet olmadan yapılan hayırlı bir amelden daha üstündür.  Çünkü Allah ve peygamber yakınlığı niyet edilmeden yapılan hayırlı ameller ibadet olamaz. Ancak Allah rızası ve yakınlığı için yapılmaya niyet edilen bir amel sonradan imkanlar oluşmadığı için yapılamazsa bile ibadettir ve sahibine ibadet sevabı kazandırır. Mesela Ramazanda oruç tutup aç kaldığı halde bunu Allah rızası için yapmayan Ramazan orucunun sevabını kazanamaz. Ama Ramazan orucunu çok tutmak istediği halde sağlığı el vermediği için veya başka bir mazeretinden dolayı tutamayıp yiyen biri, sanki oruç tutmuş gibi sevap kazanır.

Bu durum bizlere müminlerin ibadetlerinin esas merkezinin kalp ve gönül olduğunu göstermektedir. İbadetler esas itibariyle kalple yapılır. İnsanı yücelten de bu kalbi amellerdir. Ancak Allah u Teâlâ kalple yapılan bu ibadetlere bazı vücut organlarının da eşlik etmesini emretmiştir. Bundan da amaç ve gaye, kalbin daha çok etkilenmesini sağlamak, kalbi daha çok Allah kulluğuna bağlamaya çalışmaktır. Birçok insan zanneder ki, niyet amel için gereklidir. Ancak doğru olan şudur ki amel niyet için gereklidir. Bütün amellerin, ibadetlerin amacı kalp ve gönlü saf ve samimi bir şekilde Allah`a yönlendirmektir. Kalbi dünya ve dünya sevgilerinden kurtarıp, ahiret ve ahiret sevgisine yönlendirmektir.