Soru: Ölülerin Başında Kuran Okumak Caizmidir?
Cevap: Ölülere Kur'ân okumayı caiz görenler, Kur'ân okumanın her yerde ve her zaman iyi olduğunu, ölülerin yanı başında Kur'ân okumayla ilgili herhangi bir yasaklama olmadığını ifade etmişlerdir. Bununla beraber Kur'ân'ın okunduğu yere rahmet ve bereket indiğiyle ilgili sahih hadisler bulunmaktadır. Özelde ise Peygamber Efendimiz (aleyhisselatu vesselam) ölü üzerine Yasin suresinin okunmasını tavsiye etmiştir. "Ölüleriniz üzerine Yasin Suresini okuyun" (İbn-i Mace-Ebu Davud).
Okunan Kur'ân'ın sevabını ölüye hediye etmek konusunda ise açık net bir delil bulunmamaktadır. Ayrıca İnsanın öldükten sonra amel defterinin kapanacağı ancak üç şeyin(Faydalanılan ilim, devam eden sadaka ve dua eden salih evlat) devam edeceğini bildiren hadiste bu üç şey arasında Kur'ân okumak sayılmamıştır. Ancak bu hadiste insanın kendi amelinden bahsedilmiş, başkasının kendisi için yapacağı ameller farklı bir durum olup ölü için Kur'ân okumak insanın kendi ameli değil başkasının kendisi için yaptığı bir ameldir.
Sahih hadislerde ise ölü adına yapılan bazı amellerin –sadaka gibi- sevabının ölüye ulaşacağı belirtilmektedir. Dolaysıyla ölü için Kur'ân okumak hadisin konusu dışında farklı bir konudur. Ayrıca ölüye Kur'ân okumak bir nevi ölüye dua niteliğinde olduğu için dua kapsamında değerlendirilebilir. Zira bir ölüye dua etmenin fayda sağlayacağı konusunda Ehl-i Sünnet âlimleri arasında herhangi bir görüş ayrılığı yoktur. Özelde bir delili olmasa da ölü için dua niteliğinde Kur'ân okuyup hediye etmekte herhangi bir sakınca yoktur. İmam Ebu Hanife, İmam Ahmet B.Hanbel ve bazı Şâfiî âlimler bu görüşü benimseyenler arasındadır. Ancak böyle bir şeyin para karşılığında yapılması durumunda sevap söz konusu olmayacağı için olmayan sevabı ölüye hediye etmenin de bir anlamı yoktur.