Bitlis Medeniyet Platformu tarafından, Bitlis’in Tatvan ilçesinde düzenlenen "Evliylar Şehri Bitlis’te İmam Hatip Okulları ve İmam Hatiplilerin Sorunları Çalıştayı"ında konuşan Muş Alparslan Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Fethi Ahmet Polat, imam hatip okullarına bir medeniyet projesi olarak bakılması gerektiği ifade etti.

Müslümanların empati yapabilen insanlar olduğunu, imam hatip okulları da bunun en önemli merkezleri olarak görüldüğünü dile getiren Polat, imam hatip okullarından mezun olanlar, imam hatipli gençler ya da bu misyonu yüklenen insanlar, kendilerini toplumun sivil diplomatları olarak görmeleri gerektiğine vurgu yaptı.

Medeniyet kuran öncülerin büyük öykülerinin olduğunu dile getiren Polat, imam hatiplilerin büyük öykülerinin olmasını gerektiğinin altını çizerek, "Tarihin hangi dönemlerine bakarsanız bakın, medeniyet önce unsurları bunlar Peygamberler olsun, medeniyet kuran kitaplar olsun, medeniyet kuran devletler olsun, büyük mütefekkirler, filozoflar ve entelektüeller olsun, tarihinin hangi dönemine bakarsanız bakın büyük medeniyetler büyük öykülerle kurulmuştur. Dolayısıyla hepimizin büyük öyküleri olması gerekiyor. İmam hatip neslinin büyük bir öyküsü olması gerekiyor. karşımızda çok büyük bir şeytanı gelenek olduğunu farkında olmamız gerekir. Bu sebeple evlatlarımıza da sahip çıkmamız gerekir. Öğrencilerimizin kitap okuma alışkanlıkları, düzgün davranış kalıplarını öğrenmek noktasında onlar kuracağımız ilişkiler çok önemlidir. Okulda kurduğumuz ilişkilerden belki daha çok önemlisi öğrencilerimizle camide kurduğumuz ilişkilerdir. Çünkü camilerden çok uzaklaştırıldık. Cemaat deyince aklınıza başka şeyler geliyor. Kavramlarımızın ne kadar itici bir hale getirilmiş olduğunu görüyorsunuz." diye konuştu.

Konuşmanın devamında imam hatip okullarında okuyan ve her Müslümanın uygulaması gereken kuralları beş madde halinde sıralayan Polat, her şeyden önce ahlak sahibi olmayan birinin imam hatipli olamayacağını ifade etti.

"İmam hatip okuyan her öğrencide bulunması gerekenler"

Polat, imam hatip okullarında okuyan her öğrencide olması gereken maddeleri ise şöyle açıkladı:

"İmam Hatip okullarımızda okuyan her öğrencinin varoluş kaygısı ve düşünceleri olması gerekiyor. Nereden geliyorum, nereye gidiyorum yarın öbür gün ölüp gideceğim, ölüp gittikten sonra benim bu dünyadaki varlığım ve hatıram ne olacak? Sorusunda yer alan kaygıyı mutlaka öğrencilerimize vermemiz gerekiyor. Bu İslami bir davranıştır. Bu beş perspektif aslında İslam medeniyetinin 5 perspektifidir. Çünkü biz imam hatip okullarına bir medeniyet projesi olarak bakıyoruz. İkincisi epistemoloji dediğimiz sahi, sağlam bilgiye dayalı imam hatipli yetiştireceğiz. Bunlar, nakli bilgi olarak, akli bilgi olarak, kalbi ve vicdani bilgi olarak öyledir. Maalesef daha çok insanı öldürmeye yönelik, daha çok nasıl insan yetiştirebilirim diye biz birçok bilim adamı tanıyoruz. İmam Hatip okullarından mezun olan bir insan böyle olmamalı. Üçüncüsü hukuk perspektifi olan imam hatip öğrencilerini yetiştirmemiz lazım. Adalet duygusu son derece gelişmiş imam hatip öğrencisi yetiştirmek zorundayız.

4’üncü perspektifinin ahlaktır. Ahlaklı olmayan bir imam hatipli olamaz. Kusura bakmayın ama ben bazı sivil toplum kuruluşlarımız görüyorum bunu bir özeleştiri olarak yapmak zorundayım. Orada görev yapan bazı arkadaşlarımızı görüyorum dinle imanla alakası olmayan Bazı arkadaşlarımızın sivil toplum kuruluşlarında konuştukları zaman mangalda kül bırakmadıklarını görüyorum. Bu böyle olmaz. Özü sözü bir olan bir Müslüman olmak lazım. Ahlak sahibi Müslüman istiyoruz. Ahlak sahibi imam hatipli istiyoruz, ahlak sahibi İlahiyatçı istiyoruz. Ahlakı olmayanın dini olmaz. Beşinci perspektifimiz, sanat kaygısını taşıyan imam hatipli arıyoruz."

Polat son olarak şunları kaydetti: İmam hatipten çıkan arkadaşlar sanata ters bakamaz. Bizi anlayabilmesi için sanatımızı anlaması lazım. Bizim sanatımızın tevhid koktuğunu bilmemiz lazım. Müslümanın kabri bile düzgün olmalı. Değil ki hayatı, kıyafeti, konuşması, Müslümanın özü de güzel olmalı düzgün olmalıdır." (Şükrü Tontaş-İLKHA)