Doğruhaber 

SURELERİ  TANIYALIM / LOKMAN SÜRESİ 

Lokman suresi 34 âyettir. Bu sure 12-19. ayetlerinde, oğluna verdiği tavsiyeleri zikredilen Lokman el-Hakîm vesilesiyle bu adı almıştır. 

Nüzul Zamanı:  

Konu dikkatle incelendiğinde görülür ki, bu sure, İslâm`a daveti önlemek ve bastırmak için zulmün başladığı ve bu amaçla her türlü entrikanın devreye sokulduğu ancak şiddetin zirvesine ulaşmadığı bir dönemde inzal edilmiştir. Genç mühtedilere, her ne kadar anne-baba hakkı Allah`a itaatten hemen sonra geliyorsa da, eğer onlar kendilerini İslâm`ı kabulden menedip, şirk ve putperestliğe avdet etmeleri için zorluyorlarsa onları dinlememeleri gereğinin anlatıldığı 14-15. ayetlerle bu durum ihsas ettirilmektedir. Aynı şeyin Ankebut Suresi`nde de zikredilmesi bu iki surenin aynı dönemde inzal edilmiş olduğunu gösteriyor. Ancak iki sure üslup ve konusu bütünüyle araştırıldığında Lokman Suresi`nin daha önce indirilmiş olduğu görülür. Çünkü bu surenin arka planında “şiddet” belirtilen herhangi bir işaret görülmezken Ankebut Suresi, vahyedildiği dönemde müslümanlara açıkça zulmedildiğini, şiddet gösterildiğini iyice ihsas ettirebilmektedir. 

Konu: 

Bu surede şirkin anlamsızlık ve saçmalığı, tevhid`in aklîlik ve gerçekliği anlatılmakta; insanlar körü körüne atalarını taklitten vazgeçmeye, Hz. Muhammed`in (s.a) âlemlerin Rabbinden gelen talimatını salim kafayla düşünmeye sevk eden ve mesajın hakikatına delâlet eden apaçık ayetlere dikkatle bakmaya davet edilmektedir. 

Bu çerçevede bir başka şeye daha işaret edilmektedir: Bu, dünyada yahut Arap ülkesinde ilk kez sunulmuş olan ve insanların ilk kez duyduğu yeni bir öğreti değildir. Geçmiş asırların bilgili ve hâkim kimseleri Hz. Muhammed`in (s.a.) öğrettiği bu şeyin aynısını söylediler, öğrettiler. Yani, “Ey insanlar kendi ülkenizde Lokman Hakîm isminde bir adam yaşadı. Onun hikmeti tarafınızdan gayet iyi bilinmekte, vecize ve hikmetli sözleri günlük konuşmalarınızda zikredilmekte, şair ve hatipleriniz tarafından sık sık iktibas edilmektedir. 

Bu sûre ile ilgili bir uyarı: 

Yüce Allah, anne ve babaya şükrü emredince, onlardan önce kendisine şükredilmesini isteyerek ‘”bana şükret” dedi. Ardından da “Anne ve babana da” buyurdu. Bu, Allah hakkının anne-baba hakkından daha büyük olduğunu bize bildirmek içindir. Çünkü insanın yaratılışında gerçek sebep Allah`tır. Ana-baba ise, görünüşte ve şekilde sebeptir. Bunun içindir ki Allah, anne ve babası kendisini Allah`ı inkâr etmeye zorladığında, kişinin onlara itaat etmesini haram kılmıştır.