Karayolları 97. Şube Şefi Abdullah Topkan, Batman'da yapılan köprülü kavşaklar ve karayolları çalışmaları hakkında İLKHA’ya bilgi verdi.
Mart ayında başlatılan ve şu anda yapım aşamasında olan Şevket Başak Köprülü Kavşak projesinin 2017 Aralık ayında bitirilmesini tahmin ettiklerini belirten Topkan, yapılan proje bedelinin 18 milyon 921 bin TL olduğunu söyledi.
Şevket Başak Köprülü Kavşak'a şu ana kadar toplam 2 milyon 172 bin TL harcama yapıldığını ifade eden Topkan, "Batman-Siirt yolundaki Şevket Başak Köprülü Kavşak bitmesi durumunda özellikle Diyarbakır istikametinden gelip, Siirt istikametine devam eden araçlar iki kavşakta da ışıklara takılmayacağı için trafikte ciddi bir azalma olacak. Köprünün üstünde iki şerit gidiş, iki şerit geliş yanlarda da aynı şekilde ikişer şerit olmak üzere o bölge sekiz şeritten oluşacak. Ayrıca oranın üst kısmında tüp geçit şeklinde bir geçit yapılıyor. O da oradaki trafik yoğunluğunu azaltacak. Yol yapım esnasında günde binlerce aracın oradan geçmesi bizim işimizde aksamalar ve gecikmelere neden oluyor. Eğer yol kapatıp, hiçbir aracın geçmesine izin verilmezse yaklaşık 4 ay içerisinde kavşak bitirilecek. Bu sıkıntıdan dolayı proje süresi yaklaşık olarak bir buçuk yıla kadar sarkabiliyor."dedi.
“Köprülü kavşaklar trafiği rahatlatıyor”
Yapılan köprülü kavşakların trafiği büyük oranda rahatlattığını ifade eden Topkan, "Bölge Hastanesindeki Gültepe Köprülü Kavşağı çevresine son birkaç senede çok büyük bir mahalle inşa edildi. Eğer oradaki köprülü kavşak olmasaydı Batman şehir merkezine doğru araç kuyruklarından dolayı insanlar şu anda isyan eder halde olacaklardı. Şu anda orada herhangi bir trafik sıkıntısı yok. Gültepe Köprülü Kavşak ciddi manada bir rahatlık verdi. Şu anda Diyarbakır, Kozluk ve İran istikametine giden büyük TIR'ların şehir içine girmesinden dolayı Esentepe Köprülü Kavşak bazen kilitlenebiliyor. Bununda alternatifi, güney çevreyolunun başladığı noktadan, Kozluk Üçyol'a doğru bir yol talebi olursa Esentepe Kavşağının yükü ciddi manada azalır. Güney çevreyolumuzda (Yeni Çevreyolu) 950 metre kamulaştırma sorunumuz kalmış, orası biterse özellikle Organize Sanayi Bölgesinden, Hasankeyf tarafından gelen ve Diyarbakır'a gidenler şehir içine girmeden transit gidecekleri için şehirdeki trafik azalacak."ifadeleri kullanıldı.
Güney çevreyolunda yarım kalan yol hakkında bilgi veren Topkan, şu ifadeleri kullandı: "Güney çevreyolunun yarım kalan yolu ile ilgili 20 Ekim ile 12 Kasım'da iki mahkeme var. O mahkemeler bir an önce karar verip karayolları oradaki ulaştırmayı yaparsa sorun kalmaz. Mahkeme karar verdikten sonra karayolları artık oraya ödeme yapıp o yolların kamulaştırmasına başlayıp çalışmaya başlanacak. Ancak karayolları kamulaşma yapmadan o yollara girebilme şansı yok. Bu da hukuki bir süreç mülk sahipleriyle fiyat anlaşmasından dolayı bunun çözümü de mahkemelerdir. Mahkemede iş geciktiği sürece hizmette de gecikme yoluyor."
"Batman'dan Hasankeyf'e kadar duble yol olacak"
Topkan, "Batman-Hasankeyf güzergahı yaklaşık olarak 34 kilometrenin iki parça halinde ihaleye çıktı. Hasankeyf yolunun ikinci parçası olan ihale Demirbilek (Meymuneye) boğazından Hasankeyf'e kadar olan yolu komple üst tarafa taşıyoruz. Mevcut yolumuz suyun altında kalacağından dolayı yolu üst tarafa taşıyoruz. Taşıdığımız yolun fiziki şartları bitmiş durumdadır. Bir kısmına asfalt dahi dökmüşüz. Ama ilk 15-20 kilometre mesafesinde yine kanolaştırma ve Özel İdarenin yapması gereken imardan dolayı karayollarına vereceği bir koridor var. Onlar çözülmediğinden şu anda çalışma yapılamıyor. Sayın valide bu konuda yapılması için destekliyor. Umuyoruz ki en yakın zamanda burası da yapılır. Batman'dan Hasankeyf'e kadar duble yol ve beton asfalt olarak yolumuz bitirilecek."şeklinde belirtti.
"Türkiye'nin yolları yaklaşık yüzde 65'şi sathi kaplamadır (mucur)"
Topkan, "Bazen hiç bir yetkiliden bilgi alınmadan yanlış haberler yapılıyor. Özellikle sathi kaplama yapılınca sanki ilk defa karayolları bir şey yapıyormuş gibi algılanıyor. Mevcut yolumuz zaten sathi kaplama olan yerleri koruyabilmek veya konforu artırmak için biz oraların üstünü tekrar kapatıyoruz. Yani eskiden beton asfalt iken biz gelip onun üzerine sathi kaplama yapmıyoruz. Ama bazen basın bize herhangi bir şey sormadan yazılar yazıyor. Sathi kaplamada (mucur) Türkiye'nin her yerinde var. Dünyanın bir gerçeğidir. Sathi kaplama olan yerde bir iki gün mucur olur. Türkiye'nin yolları şu anda yaklaşık olarak yüzde 65'şi sathi kaplamadır. Fakat insanlar bunu çok abartabiliyorlar. İnsanlar işaret levhalarına uymuyor. 50 ile 70 hızla gitmesi gereken yelerde 120 ile gidiyor. 30 kilometre bir yolda sathi kaplama yapılmış, sürücü yolun başında sathi kaplama olduğu ve oradaki levhaları görüyor. Ona rağmen hızlı gidiyor."diye konuştu. (M.Sait Çelik - İLKHA)