İstanbul Boğazı’na yapılacak 3. köprünün de içinde bulunduğu Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nin ihalesinde bugün 9’u Türk, 9’u yabancı 18 dev firma yarışacak. Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle inşa edilecek 6 milyar dolarlık projenin ihalesine büyük ilgi var.
İhale dokümanlarını inceleyen firma sayısı 33 olurken, 18 firma ihale dokümanı satın aldı. İhale dokümanını satın alan firmaların 9 tanesi Türk firmaları. 4 Japon, 2 Rus, 1 İspanyol, 1 Avusturya ve 1 İtalyan firması da ihale dokümanı satın aldı.
Milliyet`in haberine göre, İstanbul Boğazı’nda Garipçe ve Poyrazköy arasında yapılacak 3’üncü köprü üzerinden Adapazarı ile Tekirdağ’ı bağlayacak 414 kilometre uzunluğundaki Kuzey Marmara Otoyol Projesi yaklaşık 5 milyar dolar tutması bekleniyor. 421 kilometrelik İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi’nden sonra Türkiye’nin en büyük ikinci yap-işlet-devret projesi konumunda olan proje kamulaştırma bedeliyle toplam değer 6 milyar doları bulacak.
Ulaştırma Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’ni ilk olarak 8 Mart 2011 tarihinde ilan etmiş ve 23 Ağustos 2011 tarihinde ihalesinin yapılacağı açıklanmıştı. Ancak proje ihalesi için şartname satın alan firmaların erteleme talebinde bulunmaları üzerine ihale tarihi 10 Ocak 2012’ye ertelenmişti.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ihalesinin tekrar ertelenmesinin söz konusu olmadığını açıkladı.
KİMLER TALİP?
Yerli yabancı birçok firmanın ilgi gösterdiği ihale için aralarında Japon devi Mitsubishi, İtalyan Astaldi, Rusya’dan Moskovskiy Metrostroy, Türkiye’den Varyap, Yüksel İnşaat, Kolin İnşaat, Nurol İnşaat, STFA gibi dev firmaların da yer aldığı 18 firma şartname aldı. Şartname alan firmalar şöyle:
- 9 Türk (Mapa, Cengiz, Park Holding, Kolin, STFA, Yüksel, Varyap, Nurol, Gülsan)
- 4 Japon (Mitsubishi, IHI, Obayashi, Itochu)
- 2 Rus (Moskovskiy Metrostroy, NPO Mostovik)
- 1 İspanyol (FCC Construction)
- 1 Avusturya (Stradag AG)
- 1 İtalyan (Astaldi)
- 9 Türk (Mapa, Cengiz, Park Holding, Kolin, STFA, Yüksel, Varyap, Nurol, Gülsan)
- 4 Japon (Mitsubishi, IHI, Obayashi, Itochu)
- 2 Rus (Moskovskiy Metrostroy, NPO Mostovik)
- 1 İspanyol (FCC Construction)
- 1 Avusturya (Stradag AG)
- 1 İtalyan (Astaldi)
Kamulaştırmaya devlet desteği
Geçtiğimiz günlerde, Karayolları Genel Müdürlüğü, proje ile ilgili, yatırımcının üstleneceği kamulaştırma bedelinde önemli bir değişiklik yaptı.
Proje kapsamında gündeme gelecek kamulaştırma işlemlerinde yatırımcı yükümlülüğü, 950 milyon liradan önce 700 milyon liraya, ardından 400 milyon liraya çekildi. Buna göre, devlet, İzmit Körfez Geçişi Projesi’nde, 400 milyon liranın aşılması halinde devreye girecek ve ek kamulaştırma maliyetini üstlenecek.