Van Bahçesaray ve Çatak ilçesinde üretilen balın markalaştırması ile ilgili İlke Haber Ajansı`na (İLKHA) açıklamalarda bulunan Van Arıcılar Birliği Başkan Yardımcısı Erkan Kaçmaz, yaptıkları sunum ve projeler sayesinde Van balının markalaşma yolunda olduğunu söyledi.
Günümüze kadar Van balının tanıtımında yetersiz kaldıklarını fakat yaptıkları projeler sayesinde markalaşma yolunda olduklarını bildiren Kaçmaz, her arıcıya 500 kovan projesini başlattıklarını ve bu sayede daha aktif bal ürettiklerini dile getirdi.
“Van balını tanıtmakta yetersiz kaldık”
Bal satıcıların Van balını yeterince tanıtamadığını belirten Kaçmaz, “Havaların soğumasıyla beraber, iyi bir satış potansiyeline sahip olduk. Bu kış sezonunda tüm balcı esnafın yüzü güldü diyebiliriz. Ama bu noktada maalesef istediğimiz noktaya gelemedik. Bunun sebebi ise bir markaya sahip olamadığımızdan kaynaklanmaktadır. Kendimize has bir balımız olmasına rağmen balcıların Van balını yeterince tanıtamadığından kaynaklanıyor. Satıcılarımız her zaman farklı illerin balını ön planda tutarak, Van balını arka planda tutmuştur. Gerek satış noktasında gerek ise sunum noktasında Van balını tanıtmakta yetersiz kaldık.” dedi.
“Van balı başka illerin balıymış gibi tanıtıldı”
Van balını ‘Van Kahvaltısı` adı altında tanıtmalarıyla iyi sonuçlar elde ettiklerini, fakat dışarıdan gelen balcıların Van balını başka ilin balıymış gibi tanıttıklarını eleştiren Kaçmaz, “Van coğrafi konumu itibariyle Türkiye`nin en yüksek rakımına sahip illerinden bir tanesidir. Dolayısıyla da Van`da yetişen bitki türleri, Doğu Anadolu Bölgesi`nde yetişen bitkilere göre farklılıklar göstermektedir. Bahçesaray ilçemizdeki bitki türlerinin çeşitliliğine göre kendine has bir balı vardır. Çatak balının da aynı şekilde diğer ballara göre kendine has bir farklılığı vardır. Fakat ne yazık ki iki ilçemizin hakiki balı ön plana çıkarılamamıştır. Daha önce de ‘Van Kahvaltısı` adı altında Van yöresine has balın tanıtımı vardı. Meşhur Van kahvaltısıyla beraber Bahçesaray ve Çatak balını da Van kahvaltısıyla birlikte markalaştırdık. Fakat bu konuda da ne yazık ki çevre illerden gelen vatandaşlar Van balını kendi illerinin adıyla satışa sundu. Bu sebepten dolayı Van balını başka illerin balıymış gibi tanıtarak, geri planda tutmuşlardır.” diye konuştu.
Her arıcıya 500 kovan projesini başlattıklarını ve bu sayede daha aktif bal ürettiklerini belirten Kaçmaz, yaptıkları sunumların başarıya ulaştığını anlatarak şu ifadeleri kullandı: “Arıcılarımız daha önce aktif bal üretimine önem vermiyorlardı. Arıcılık mesleği babadan oğula geçtiği için üretim noktasında da yetersizlik vardı. Fakat yeni çalışmalarımızla üretim noktasında yenilikler getirdik. Şimdi ise daha aktif, daha profesyonel üretim yapmaktayız. Bu noktada da epey bir mesafe kat ettik ve Van balımız istediğimiz niteliğe sahip oldu. Şu an her arıcımız için 500 kovan projesi başlattık. Bu kovan sayılarıyla artık aktif halde ve Van`ın öz balını ön planda tutarak tam anlamıyla Türkiye`ye tanıtma noktasında adım atmaktayız.” ifadelerini kullandı. (Yılmaz Sönmez-İLKHA)