Yaz tatilinin ardından tüm Türkiye`de 2015-2016 eğitim-öğretim yılı başladı. Açık öğretim öğrencileri dâhil örgün eğitimde resmi ve özel okullarda yaklaşık 18 milyon öğrenci ders başı yaparken özellikle Doğu ve Güneydoğu bölgeleri başta olmak üzere mevsimlik tarım işçisi binlerce öğrenci tarlada çalıştığı için okula başlayamadı.
Sosyo-ekonomik bir problem olan mevsimlik tarım işçiliği sorunu eğitimi olumsuz etkilemeye devam ediyor. Mevsimlik tarım işçisi ailelerin çocuklarının hem okulun başlarında hem de sonlarına doğru okula gidememesi binlerce öğrencinin eğitimden geri kalmasına sebep oluyor.
Yaşanan problemin çözümü noktasında belli çalışmalar ortaya konulsa da henüz çözülemeyen bir problem olarak karşımızda duran bu sorunu Şanlıurfa İl Milli Eğitim Müdürü Metin İlci, Mevsim Tarım İşçileri Derneği (MEVTİ-DER) Başkanı ve aynı zamanda bir eğitimci olan Mehmet Göbek, İlke Haber Ajansına (İLKHA) değerlendirdi.
Yaklaşık 20 bin öğrencinin mevsimlik tarım işçiliğinden dolayı okula gidemediğini ifade eden MEVTİ-DER Başkanı Mehmet Göbek, “Gezici mevsimlik işçilerini ve sorunlarını iyi tespit edebilmek amacıyla tüm kurumlardan oluşan izleme kurulu kurulmalıdır. Bugün bir çiftçi verisi elimizde mümkün iken maalesef mevsimlik işçilerle ilgili elimizde sağlıklı bir veri yok. Bu kurulda Çalışma ve Sosyal Bakanlığı, Aile ve sosyal Politikalar Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Adalet Bakanlığı gibi tüm kurumlar bu kurulda yer almalıdır. Ve bu kurulun merkezinin de Urfa`da olması gerektiğini düşünüyoruz.” diye konuştu.
“Bu sorunun çözülmesi için gerekli adımlar atılmalıdır”
Birçok ailenin çalışma amaçlı düşüncesinden dolayı gittikleri yerlerde çocuklarını yine okula göndermediğini belirten Göbek, “Bu açıdan devlet bu sorunun da önüne geçmek için gerekli adımları atması gerekiyor. Bu çocuklara öğrenci bursu veya günlük yevmiyesi kadar bir ödenek ayrılmalı ki bu aileler çocuklarını okula gönderebilsinler. Ayrıca bu öğrenciler için hızlandırılmış kurslar ya da ayrı sınıf hatta ayrı okul bile açılabilmelidir.” dedi.
Mevsimlik tarım işçilerinin çoğunun vasıfsız işçi olmasından dolayı memlekete geri döndüğünde işsiz kaldığına dikkat çeken Göbek, sözlerine şöyle devam etti: “Bu konuda İŞKUR`un aktif rol alması gerekiyor. Çünkü bu işi gerçekten mecbur olduğu için yapan çok sayıda ailemiz var. Bu ailelerimiz tespit edilip meslek edindirme kursları aracılığıyla bu insanlar istihdam edilmelidir. Sadece babaya bir iş vermekle de sorun çözülmüyor. Çünkü on nüfuslu bir aileye asgari ücretle bakılmaz. O yüzden ailenin diğer fertlerine yönelik istihdam projeleri hayata geçirilirse ailelerin sorunu çözülebilir. Böylelikle öğrenciler de eğitim alma imkânı bulmuş olurlar.”
Şanlıurfa`dan mevsimlik tarım işçiliğine 10 ila 20 bin kişi arasında öğrencinin gittiğini belirten Şanlıurfa İl Milli Eğitim Müdürü Metin İlci, bu öğrencilerin hem gittikleri yerlerde gerekli eğitimi alabilmeleri için hem de geri geldiklerinde eğitime geç başladıkları için çalışmalar yürüttüklerini söyledi.
Ailelere çocukları eğitimden mahrum bırakmamaları çağrısında bulunan İlci, çocukların eğitimsiz bırakılmasının telafisi zor bir hata olduğunu belirtti.
Özellikle Karadeniz ve İç Anadolu bölgesinde kurulan Gezici Mobil Ekipler eşliğinde okulda ve tarlaların başında çocuklara günde en az 4-5 saat eğitim verildiğini ifade eden İlci, ancak ailelerin bundan rahatsız olduklarını söyledi.
“İnşallah çocuklar tarlanın işçileri değil, tarlanın mühendisi olurlar”
İlci, “TBMM`de mevsimlik tarım işçilerinin sorunlarının ele alınması mutluluk verici bir şeydir. Raporun hazırlanması bizim için Türkiye için bir ilktir. İnşallah yasası da çıkar, bunula ilgili kolaylaştırıcı hükümler de çıkar. İnşallah çocuklar tarlanın işçileri değil, tarlanın mühendisi olurlar.” dedi. (Osman Gülebak-Mustafa Bikeç-İLKHA)