Diyanet işleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu, cuma namazında hutbe okunurken cemaatin hiç konuşmadan hutbeyi dinlemesi gerektiğini, Peygamber Efendimiz'in (SAV) isminin anılması halinde ise salavat getirilmesi gerektiğini bildirdi.

"HUTBE VERİLİRKEN SELAM ALIP VERİLMEMESİ GEREKİR"

Din İşleri Yüksek Kurulu bir vatandaşın, "Hutbede Peygamberimizin (SAV) adı geçtiğinde salavat getirmek gerekir mi?" sorusunu cevaplandırdı. Kurul cevabında şu ifadelere yer verildi: "Cuma namazında hutbe okunurken cemaatin konuşmayıp dinlemesi, selam alıp vermemesi, nafile namaz kılmaması gerekir. Konu ile ilgili olarak Peygamberimiz (SAV): 'Cuma günü imam hutbe okurken arkadaşına (yalnızca) 'dinle' desen (bile yine) boş, lüzumsuz konuşmuş olursun.' buyurarak hutbenin dinlenmesi hususundaki hassasiyetini dile getirmiştir."

"HUTBE OKUNURKEN CAMİYE GİREN KİMSE SÜNNETİ KILMADAN OTURMALI"

Hutbe okunurken camiye gelen kimsenin Cuma namazının ilk sünnetini kılmadan oturması gerektiğine dikkat çekilen açıklamada, "Hutbe okunurken camiye gelen kimse, oturmalı ve hutbeyi dinlemelidir. Hatibin dikkatle dinlenmesini, -hatibin minbere çıkışından namaz bitinceye kadar- bir bütün olarak değerlendiren Hanefi mezhebi alimleri namazda haram olan her şeyin hutbede de haram olduğu hükmünü çıkarmışlar ve hutbe okunurken cemaatin konuşmaması, selam alıp vermemesi, nafile namaz kılmaması gerektiğini ifade etmişlerdir. Ancak hutbede dua edilir veya Hz. Peygamber'in (SAV.) ismi zikredilirse kendi işitebileceği bir sesle salat-ü selam okunabileceğini ve hatibin duasına 'amin' denebileceğini söylemişlerdir." denildi.

CEMAAT CUMA NAMAZINDAN ÇIKMADAN ÖĞLE NAMAZINI KILABİLİR Mİ?

Din İşleri Yüksek Kurulu, kadınlar ve kendilerine cuma namazı farz olmayan hasta ve benzeri kimselerin vakit girdikten sonra, imam cuma namazını bitirmeden önce kendi evlerinde öğle namazını kılabileceklerine hükmetti. açıklamada, "Kendilerine cuma namazı farz olmayan bu gruptakilerin şehirde veya şehir hükmünde olan bir yerde öğle namazında cemaat yapmaları da mekruhtur; kendi başlarına kılmalıdırlar. Kendisine cuma namazı farz olan bir kimse ise özürsüz olarak cumaya gitmez ve imam cuma namazını bitirmeden önce kendi evinde o günkü öğle namazını kılarsa Hanefilere göre bu namaz geçerlidir, fakat cumaya gitmediği için günahkar olur. Diğer üç mezhebe ve Hanefilerden İmam Züfer'e göre ise kıldığı öğle namazı geçersizdir. Cuma namazı kılındıktan sonra tekrar kılmalıdır." ifadeleri yer aldı.