Türkiye’de birçok ilde uygulanan taşımalı eğitimin sorunları devam ediyor. Taşımalı eğitimin çok yoğun olarak uygulandığı illerin başında gelen Şanlıurfa’da; 867 okulda taşınan öğrenci sayısının 75 bin 244 olduğu ifade ediliyor.
Taşımalı eğitimi masaya yatıran Şanlıurfa Sosyoloji Derneği Başkan Yardımcısı Ahmet Memek, taşımalı eğitimdeki sorunlara dikkat çekerek çözüm önerilerinde bulundu. Memek, taşımalı eğitim birçok sorunu bünyesinde barındırdığını belirterek aşamalı olarak bu yöntemden vazgeçilip köylerin toplulaştırılması yoluyla yerinde eğitim sistemine geçilmesi gerektiğini söyledi.
Türkiye’de 1989-1990 eğitim öğretim yılında ilk defa 5 okulda uygulaması yapılan taşımalı eğitimin 2003-2004 eğitim-öğretim yılına gelindiğinde tüm ülkede yaygınlaştığını belirten Memek, taşımalı eğitimin gerekçesi eğitimin yaygınlaştırılması, yerleşim birimlerinin dağınık olması, iç göçler, eğitim niteliğinin yükseltilmesi, fırsat ve imkân eşitliğinin sağlanması olduğunu söyledi.
“Araç şoförlerinin olumsuz davranışları öğrencileri olumsuz etkiliyor”
Taşımalı eğitim uygulamasında karşılaşılan sorunlara değinen Memek, “Servis şoförlerinin yeterli eğitime sahip olmamaları, servislere öğrenci dışında yolcu alarak yolcu kapasitesinin üstünde öğrenci taşımaları, hareket saatlerine uymamaları ve araç kullanmaları esnasındaki olumsuz davranışlarıyla (sigara içme, yüksek sesle müzik dinleme vb.) ilgili sorunlar mevcuttur. Servis araçları ısıtma, emniyet, havalandırma yönünden yetersizdir. Taşıma esnasında öğrencilerin servis aracı içerisinde gürültü yapma, camdan sarkma, ayakta yolculuk yapma gibi olumsuz davranışlar toplumu rahatsız ediyor.” diye belirtti.
“Okullar uzak olduğu için veli öğrencisini takip edemiyor”
Taşımalı öğrenciler için gelen yemeğin ihale bedeline uygun kalite ve değerde olmadığını ileri süren Memek, taşımalı gelen öğrencilerin evlerinin okula uzak olması nedeni ile bu öğrenci velilerinin veli toplantılarına katılmamaları ve rutin okul ziyaretlerinde bulunmamaları, okul aile birliği ve OGYE (Okul Geliştirme ve Yönetim Ekibi) gibi çalışma gruplarında aktif görev almamaları sonucunda, bu öğrenci velileriyle okulda görev yapan öğretmenler arasındaki iletişim kopukluğuna bağlı sorunların yaşandığını söyledi.
Taşımalı gelen öğrencilerin ders dışı etkinliklere katılamadığını ifade eden Memek, bu öğrencilerin servis araçlarıyla yolculuk yapmaları sebebiyle; yorgunluk, bulantı, baş ağrısı vb. sorunlar yaşamalarının yanı sıra özellikle alt sınıf öğrencilerin fiziksel ihtiyaçlarını karşılayamamalarıyla ilgili sorunlar yaşandığını hatırlattı.
“Öğrenci servisleri belli dönemlerde trafik kontrolünden geçirilmeli”
Taşımalı eğitimin sorunlarının çözümüne de değinen Memek, “Taşıma ihale sürecinin en geç temmuz ayında bitirilmesi, şoförlerin en az lise mezunu olması ve okullar açılmazdan hizmet içi eğitimden ve sınavdan geçirilmesi gerekir. Taşıma araçlarının ihale sürecinde detaylı kontrolden geçirilerek, belli dönemlerde trafik ekipleri tarafından çalışma alanlarında denetiminin yapılması ve bu araçlara kamera zorunluluğu getirilmesi iyi olur. Okullarda öğrencilerin yemek yiyebileceği uygun mekânlar yapılması, yemek denetimlerinin, idarenin yanı sıra bağımsız kuruluşlarca ve veliler tarafından da gerçekleştirilmesi faydalı olacaktır.” dedi.
“Aşamalı olarak yerinde eğitime geçilmeli”
Son olarak taşımalı eğitim birçok sorunu bünyesinde barındırdığını belirten Memek, aşamalı olarak bu yöntemden vazgeçilip köylerin toplulaştırılması yoluyla yerinde eğitim sistemine geçilmesi gerektiğini söyledi. (Osman Gülebak-İLKHA)