BATMAN – Batman’da araç sürücülerinin büyük çoğunluğu kış mevsiminde zor duruma düşmemek ve trafiğin akışını aksatmamak için kış aylarına girilmesiyle beraber araçlarına kış lastiği takmaya başladılar.
Oto lastikçi Ramazan Kaya, kış lastiğinin özelliklerinin nasıl olması gerektiği, ne zaman kullanılması gerektiği ve sağladığı imkanlar hakkında bilgiler verdi.
Kar lastiği nedir?
Bazı ülkelerde halk arasında kar lastiği olarak adlandırılan lastiğin asıl ismi aslında kış lastiğidir. Kar lastiği olarak yanlış isimlendirmenin en büyük olumsuz etkilerinden biri de aslında kış lastiği olan lastiğin yalnızca karlı zeminlerde kullanılacağı ve kullanıldığı durumlarda da hiçbir durumda ek olarak kar paleti ya da zincirine gerek duyulmayacağı düşüncesini ortaya koymasıdır.
Hangi zamanlarda kullanılır?
Kış lastiğinin en büyük özelliği yaz lastiklerinin aksine 7 derecenin altındaki sıcaklıklarda sertleşmemesi ve içerisindeki silica esaslı malzemenin daha yumuşak olmasından dolayı soğuk hava şartlarında, kuru ya da karlı, buzlu zeminlerde tutunmayı artırmasıdır. Bunun yanı sıra desen ve profili diğer lastiklere göre daha farklıdır. Bu sayede frenleme ve tutunma kabiliyeti daha yüksek olduğu gibi çekiş özelliği de daha fazladır. Kış lastiği kullanmak için yağışlar beklenmemeli, hava sıcaklıklarının düştüğü kış aylarında - kullanılması gerekir. (7 derecenin altında yaz lastikleri tutunma özelliğini büyük ölçüde kaybeder.)
Kış lastiği alırken ve kullanırken nelere dikkat edilmeli?
Kış lastiklerinin üzerinde onlara özel bir logolu sembolleri vardır. Bu şekilde o lastiğin kış lastiği olup olmadığı anlaşılabilir. Ayrıca asgari diş derinliği kış lastiklerinde en az 4 mm olmalıdır. Aksi halde işlevini büyük ölçüde yitirmiş olacaktır. Kış lastiklerinin sadece çekişin olduğu tekerleklere değil 4 tekerleğe birden takılması gerektiğini de belirtmekte fayda var.
Kış lastiği varsa zincir takmaya gerek var mı?
Kış lastiğimiz olmasına karşın bazı hava ve yol şartlarında zincir kullanmamız gerekebilir. Trafik yetkililerinin talebi doğrultusunda ya da kış lastiğinin yetersiz kaldığı durumlarda zincir takılması gerekir. Böyle bir durumda 4 lastiğe birden zincir takılması doğru olacaktır. Yaygın düşüncenin aksine sadece çeker dingil üzerinde bulunan lastiklere zincir takıldığında aracın çekişi kuvvetlendirilir fakat frenleme ve sürüş esnasında aracın stabil bir şekilde yola tutunması güçleşir.
Kış lastiği ile standart lastik arasındaki farklar nelerdir?
- Kış lastikleri -30 dereceye kadar soğuğa dayanıklıdır.
- Kış lastikleri soğuk, ıslak, karlı ve buzlu zeminlerde çok daha kısa fren mesafesi sağlar.
- Kış lastikleri zor şartlarda ABS gibi güvenlik donanımlarının sağlıklı çalışmasını sağlar.
- Kış lastikleri standart lastiklere göre soğuk, ıslak, karlı ve buzlu zeminlerde yakıt tasarrufu sağlar.
- Kış lastiklerinin diş derinlikleri standart lastiklere göre daha fazladır. (Veysi Rüzgar-İLKHA)