Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı`nın Türk Gıda Kodeksi Bebek Formülleri Tebliği, Resmi Gazete`de yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Tebliği ile sağlıklı bebeklerin tüketimine yönelik bebek formüllerinin, tekniğe uygun ve hijyenik şekilde üretim, hazırlama, işleme, etiketleme, muhafaza, depolama, taşıma ve piyasaya arzıyla ilgili şartları ve ürün özelliklerinin belirlenmesi amaçlandı.

Tebliğ, özel beslenme amacıyla, yaşamlarının ilk aylarında bebeklerin beslenmesinde kullanımı uygun olan bebek formüllerini ve bebek sütünü kapsıyor. Bebeklerin yaşamlarının ilk ayları boyunca, uygun tamamlayıcı beslenme ile tanışıncaya kadar özel beslenme ihtiyaçlarını karşılayan ürünler, protein kaynaklarından ve doğumdan itibaren bebeklerin özel beslenmesi için uygunluğu genel kabul görmüş bilimsel verilerle kanıtlanmış diğer gıda bileşenlerinden üretilecek.

GDO VE ÜRÜNLERİ KULLANILMAYACAK

Bebeklerin beslenmesinde kullanılacak ürünlerde, genetik yapısı değiştirilmiş organizma (GDO) ve ürünleri kullanılamayacak.

Ürünlerde, Türk Gıda Kodeksi Etiketleme Yönetmeliğindeki kuralların yanında Anne Sütü Muadillerinin Pazarlanmasıyla İlgili Uluslararası Yasa (Mama Kodu) çerçevesinde belirlenen kurallara da uyulacak. Bebek formüllerinin etiketi, anne sütüyle beslenmeyi engellemeyecek ve ürünün uygun kullanımı hakkında gerekli bilgiyi sağlayacak şekilde düzenlenecek.

Ürün etiketinde "insana özdeş", "anne gibi", "adapte" veya benzeri kelimeler kullanılamayacak. "Uyarı" veya eşdeğer bir başlık altında; anne sütüyle beslemenin üstün olduğu, bebek formülünün sadece anne sütü ile beslemenin mümkün olmadığı durumlarda ve yetkili sağlık çalışanının önerisi üzerine kullanılması gereken bir ürün olduğu, etikette ayrıca belirtilecek.

Ambalaj veya etiket üzerinde bebek resimleri, her türlü fotoğraf, çizgi ve resim dahil bebek formüllerinin kullanımını özendiren bir yazı ya da resim bulunamayacak. Bu kısıtlamalar ürünün şekli ve görünüşü için de geçerli olacak.

BEBEK MAMALARINDA PROMOSYON YASAK

Bebek formüllerinin tanıtımlarında, biberonla beslemenin emzirmeye eşit veya daha üstün olduğunu ima edecek veya buna yol açacak bir ifade yer alamayacak.

Ürünlerin piyasaya arzında; tanıtım, örnek dağıtma ya da satış anında bebek formüllerinin satışını teşvik edici direkt olarak tüketiciye yönelik ikna edici özel görseller, indirim kuponları, ödüller, özel satışlar, zararına ve bağlı satışlar gibi herhangi diğer promosyonlar yapılamayacak. Bebek formülü üretici ve dağıtıcılarının; genel halka veya gebe kadınlara, annelere veya onların aile fertlerine, ücretsiz veya düşük ücretli ürünler, örnekler veya diğer promosyon hediyeleri sağlaması yasak olacak. Gıda işletmecileri 1 Ağustos 2015 tarihine kadar Tebliğ hükümlerine uyum sağlayacak. Öte yandan, 6 aydan itibaren bebeklerin özel beslenme amaçlarını karşılayan devam formüllerini ve devam sütünü kapsayan Türk Gıda Kodeksi Devam Formülleri Tebliği de Resmi Gazete`de yayımlanarak yürürlüğe girdi.