Cennetin sekiz kapısının olduğu bu kapılardan birinin Reyyân olduğu hakkında aşağıda vereceğimiz hadis-i şerifte oruç tutanların bu kapıdan geçeceği söylenmektedir. Her bir insanın temayüz eden bir vasfı vardır. Müslümanlar arasında bazı zatlar vardır ki farz ve vacip ibadetleriyle yetinmez nafile ibadetlerle Rabbini razı etmek ister. Toplumumuzda tuttuğu nafile oruçlarla bilinen nice Müslüman vardır. İşe onlar Reyyân kapısından cennete gireceklerdir.

Sehl İbni Sa’d radıyallahu anh’dan rivayet edildiğine göre Nebî sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Cennette Reyyân denilen bir kapı vardır ki, kıyamet günü oradan ancak oruçlular girecek, onlardan başka kimse giremeyecektir. ‘Oruçlular nerede?’ diye çağrılır. Onlar da kalkıp girerler ve o kapıdan onlardan başkası asla giremez. Oruçlular girince o kapı kapanır ve bir daha oradan kimse girmez.” (Buhârî, Müslim)

Nafile oruçlar mübah olan tüm günlerde tutulabilir. Ancak bazı günlerde oruç tutmanın fazileti daha fazladır. Peygamber Efendimiz (sav) tuttuğu veya tutmasını tavsiye ettiği günler vardır. Nafile oruç, ihlâsı zedelemesin diye gizli tutulması tavsiye edilmiştir.  Nafile oruç başka isimlerle de anılmaktadır. Bunlar sünnet, müstehap, mendup veya tatavvu oruçlardır.

Nafile oruçlar şunlardır:

Şevvâl orucu; Şevval ayında altı gün tutulan oruçtur. Bu orucu tutanlar sanki bir yıl boyunca oruç tutmuş sevabı kazanırlar.

Aşure orucu; Muharrem ayının onuncu günü olan “âşûrâ” gününde ve birgün öncesi ve sonrasında tutulan oruçtur. Peygamber Efendimiz (sav) Ramazan orucu farz olmadan önce bu orucu tutardı.

Her ay üç gün oruç; “Eyyam-ı Bîd” denilen kameri ayların 13, 14, 15. günlerinde oruç tutmak müstehaptır. Peygamber Efendimiz (sav) bu günlerde oruç tutmayı tavsiye ettiği gibi kendisi de bu günlerde oruç tutardı.

Pazartesi-Perşembe Orucu; amellerin pazartesi ve Perşembe günlerinde Allah’a arzedildiğini söyleyen. Peygamber Efendimiz (sav) bu günlerde oruçlu olmayı severdi. Bu günlerde oruç tutmayı tavsiye ederdi.

Zilhicce orucu; Bu ayın ilk dokuz gününde oruç tutmak müstehaptır. Onuncu gün Kurban Bayramıdır. Özellikle arefe gününde tutulan orucun birer yıllık günahı örteceğini söylenen Peygamber Efendimiz (sav) bu günlerde oruç tutardı.

Haram aylarda oruç; Haram aylar olarak anılan zilkade, zilhicce, muharrem ve receb aylarında, perşembe, cuma ve cumartesi günleri oruç tutmak müstehaptır.

Şâban orucu; Şâban ayında oruç tutmak müstehap sayılmıştır. . Peygamber Efendimiz (sav) Ramazan orucundan başka en çok bu ayda oruç tutardı.

Dâvûd orucu; Birgün oruç tutup ertesi gün tutmamaktır. Peygamberimiz tarafından “savm-ı Dâvûd” olarak nitelenmiş ve bu şekilde oruç tutmanın faziletli olduğu ifade edilmiştir. Bu oruç en faziletli nafile oruçtur.

do