ANKARA - Çankaya Köşkü’nden yapılan yazılı açıklamada, ‘‘6502 sayılı ‘Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’ Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından Anayasa`nın 89`uncu maddesinin birinci fıkrası ile 104`üncü maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendi uyarınca yayımlanmak üzere Başbakanlık`a gönderilmiştir.’’ denildi. TBMM’de geçmesinden sonra Cumhurbaşkanı tarafından da onaylanarak hayata geçirilen kanun, kart üyelik aidatlarından ayıplı malların iadesine kadar birçok alanda tüketici haklarını düzenliyor.
KANUNDA NELER VAR?
Ayıplı mal ve hizmetler: Vaat edileni karşılamayan her türlü ayıplı mal ve hizmetten veya sebep olduğu her türlü zarardan dolayı tüketiciye karşı satıcı, bayi, acente, üretici ve ithalatçı sorumlu tutulacak. Satın alınan malın ayıplı olduğu anlaşıldığı takdirde 15 gün içinde iade edilebilecek.
Satıştan kaçınma: Mağazanın herhangi bir yerinde bulunan ve üzerinde örnektir veya satılık değildir ibaresi bulunmayan bir malı mağaza sahibi satıştan kaçınamayacak.
Taksitli satışlar: Satıcı, malın her türlü satış şekline göre fiyatını ve ödeme şeklini yazılı olarak tüketiciye bildirmek ve sözleşmenin bir nüshasını vermek zorunda. Tüketici borçlandığı miktarı önceden ödeme hakkına sahip. Aynı zamanda bir taksit tutarından az olmamak şartıyla birden fazla taksit ödenebilecek. Satıcı her iki durumda da faiz indirimi yapacak.
Kampanyalı satışlar: Basın yoluyla duyurulan tüm kampanyalarda satıcı gerçekleştirmeyi taahhüt ettiği tüm yükümlülükleri yerine getirmek zorunda kalacak. Ayrıca kampanya bitiş tarihi ve malın teslim tarihini bildirmek zorunda. Şartlara uyulmaması halinde satıcı, bayi, acente, üretici ve ithalatçı sorumluluğu ortak paylaşacaklar.
Kapıdan satışlar: Pazarlamacılar yoluyla yapılan kapıdan satışlarda tüketici 7 günlük muayene ve tecrübe süresi sonunda kabul etme veya hiçbir gerekçe göstermeden iade etme hakkına sahip. Satıcı cayma bildiriminin kendisine ulaşmasından sonra tüketiciyi sorumluluk altında tutan her türlü belgeyi 10 gün içinde tüketiciye iade etmekle ve 20 gün içinde ürünü almakla yükümlü.
Bankaların tüketici kredileri: Banka ve tüketici arasında imzalanan sözleşmenin bir nüshası tüketiciye verilecek. Sözleşmenin şartları sözleşme süresi içinde tüketici aleyhine değiştirilemeyecek. Taksitli satışlarda geçerli olan ödeme şekilleri kredi ödemelerinde de geçerli. Ayrıca banka anlaşma imzaladığı ve tüketici kredisiyle alınmasını sağladığı ürünün sorumluluğunu satıcı ile birlikte taşıyacak.
Süreli yayınlar: Süreli yayınlara abone olan tüketici abonelik sözleşmesinde yer alan şartlara aykırı davranılması halinde abone işlemlerini yapan sorumlu kişiye ya da yayın kurumuna durumu yazılı olarak bildirip 15 gün içinde de kalan ücreti alma hakkına sahip.
Etiket: Satışa sunulan bütün mallar üzerine, okunabilir şekilde malın cinsi, fiyatı, imalat ve son kullanım tarihi yazılması gerekecek. Etiket konulması mümkün olmayan durumlarda aynı bilgileri içeren listeler görünen bir yere asılacak.
Garanti belgesi: Üretilen veya ithal edilen sanayi mallarına garanti belgesi düzenlenecek. Garanti süresi içinde malzeme, üretim ve işçilikten kaynaklanan arızalarda tüketici para ödemeyecek. Garanti süresi içinde sık sık arızalanan ürünün değiştirilmesi istenebilecek.
Kullanma kılavuzu: Tüm sanayi mallarında kullanma kılavuzu bulunacak, ithal ürünlerin kılavuzları Türkçeye tercüme edilmiş olacak.
Servis hizmetleri: Firmalar sattıkları sanayi malları için o malın bakım, onarım ve servis hizmetlerini yürütecek istasyonları kurarak, yeterli teknisyen kadrosu ve yedek parça stoku bulunduracak.
Ticari reklamlar ve ilanlar: Reklamlar tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı veya tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edici, can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürücü, şiddet hareketlerini ve suç işlemeyi özendirici, kamu sağlığını bozucu, hastaları, yaşlıları, çocukları ve özürlüleri istismar edici reklam ve ilanlar yapılamayacak