Ticaret Bakanlığı, ikinci el otomobil satışlarını güvenli hale getirmek için yeni bir sistem devreye soktu.
Böylece ikinci el araç piyasasında alıcıyla satıcı arasında ödeme açısından yaşanan ihtilafların ortadan kaldırılması hedefleniyor.
Otomobil satışlarını daha güvenli hale getirmek için geliştirilen sistem, 27 Eylül'den itibaren alıcıları da kapsayacak şekilde zorunlu hale getirildi.
"Güvenli Ödeme Sistemi"yle, alışverişlerde nakit taşıma riski, sahte para kullanılması, paranın sayılmaması durumunda eksik para ile satış ve satış bedelinin hiç ödenmemesi gibi riskler ortadan kaldırılmış olunacak.
Bu sistemin otomobil sahipleri ve alıcıları tarafından hada iyi anlaşılması için oluşturulan kritik soru ve cevaplar yayınlandı.
10 SORUDA İKİNCİ EL TAŞIT SATIŞINDA "GÜVENLİ ÖDEME SİSTEMİ"
Sistemin nasıl işleyeceği ve tüketicileri nasıl etkileyeceği soru ve cevaplarla aktarıldı. Söz konusu sisteme ilişkin merak edilen 10 soru ve 10 cevap şöyle:
SORU 1- GÜVENLİ ÖDEME SİSTEMİ NEDİR?
İkinci el araç alışverişini daha güvenli hale getirmek amacıyla geliştirilen ödeme sistemidir.
SORU 2- GÜVENLİ ÖDEME SİSTEMİ NE ZAMAN ZORUNLU HALE GELECEK?
Sistemin kullanımı bugüne kadar ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti faaliyetinde bulunan işletmelerin (oto galerilerin) satışlarında zorunlu iken 27 Eylül'den itibaren herkes için zorunlu hale gelecek.
SORU 3- SİSTEMDE ÖDEME SÜRECİ NASIL İŞLEYECEK?
Uygulamada, önce satıcı güvenli ödeme sürecini başlatacak, sonra alıcı notere gitmeden önce referans numarası ile parayı aracı kuruluşa yatıracak. Satışın onaylanmasının ardından güvenli hesapta bekleyen para anında satıcının hesabına geçecek.
SORU 4- SİSTEM HANGİ AMAÇLA UYGULANIYOR?
Sistemle nakit taşıma, sahte para ve satış bedelinin ödenmemesi gibi risklerin ortadan kaldırılması hedefleniyor.
SORU 5- UYGULAMA TÜKETİCİLERİ NASIL ETKİLEYECEK?
Söz konusu sistemle ikinci el araç piyasasında güven ortamının oluşması bekleniyor. Uygulama, tüketici mağduriyetlerini önleyerek, ödeme açısından alıcı ve satıcı arasındaki ihtilafları ortadan kaldıracak.
SORU 6- UYGULAMANIN DENETİMİ KİM TARAFINDAN YAPILACAK?
Sistemin işleyiş ve denetimine ilişkin çalışmalar Ticaret Bakanlığınca yürütülecek.
SORU 7- SİSTEME DAHİL OLAN BANKALAR HANGİLERİ?
Türkiye Noterler Birliği ile protokol imzalayan banka, elektronik para veya ödeme kuruluşlarının hepsi sisteme dahil edilecek.
SORU 8- SİSTEMİN KULLANIMI İÇİN HERHANGİ BİR ÜCRET OLACAK MI?
Banka tarafından her bir işlem karşılığında satıcıya aktarılacak araç satış bedelinden mahsup edilmek suretiyle 105 lira alınacak. Söz konusu ücretin 52,5 lirası işlem katılım payı olarak Türkiye Noterler Birliğine aktarılacak.
SORU 9- SATIŞ İŞLEMİNDEN CAYILMASI HALİNDE SİSTEM ÜZERİNDEN YAPILAN BAŞVURU İPTAL EDİLEBİLECEK Mİ?
Bu durumda başvuru iptal edilebilecek ve alıcı tarafından yatırılan tutar ilgili banka, elektronik para veya ödeme kuruluşu tarafından iade edilecek.
SORU 10- SATIŞ KAYDI SONRASI BİLGİLERDE GÜNCELLEME YAPILABİLECEK Mİ?
Başvuru oluştuktan sonra bilgilerde düzenleme yapılamayacak. Bunun için mevcut başvurunun iptal edilmesi ve yeni bir işlemin başlatılması gerekecek. AA