İzmir`in Menderes ilçesinde, çoğu Suriye uyruklu 36`sı çocuk 63 kişinin öldüğü tekne faciasıyla ilgili olarak ikisi tutuklu 6 sanığın yargılandığı davada, bilirkişi heyeti rapor hazırladı.

Mahkemeye ulaşan raporda, kıyıdan 35 metre açıldıktan sonra batan teknenin dört kişilik olduğu ancak 63 kişinin bulunduğu belirtilerek, "Kaptanın, teknenin bu şartlarda uzun bir sefere dayanamayacağını bildiğinden, bilerek kayaya çarpmış olabileceği de muhtemeldir." denildi.

Göçmen kaçakçısı organizatör ve gemi kaptanlarının yargılandığı davaya, İzmir 4. Ağır Ceza Mahkemesi`nde devam edildi.
 
Teknenin kaptanı Burhan Yılmaz, yardımcıları Mustafa Mucuk ve Hacı Çoban ile Suriye uyruklu organizatörler Sezar İbrahim, Milat Korkis ve Muhammet Mardini`nin yargılandığı davanın ilk duruşmasında, Yılmaz ve Mucuk dışındaki dört sanık tahliye edilmişti.
 
Mahkemeye sunulan bilirkişi raporunda, kaptan tam kusurlu bulundu. Mahkeme ayrıca İstanbul Teknik Üniversitesi`nin görevlendireceği üç kişiden oluşan bilirkişi heyetinden de rapor alınmasına karar verdi.

Bilirkişi raporunda, "Sailor" isimli ticari yatın yolcu taşıma kapasitesinin, mürettebat dahil 4 kişi olduğu vurgulandı. Kaptan ve bir gemi adamıyla beraber iki yolcuya müsaade edilen tekneye, belgede yazılandan fazla yolcu bindi.
 
Yasa dışı göçmenleri kayalık bir kıyıya sahip, yükleme ve boşaltmayla ilgisi olmayan, tamamen doğal bir koyun içinden alarak, emniyetsiz bir şekilde karanlıkta transfer yaptığına dikkat çekilen raporda şu ifadeler yer aldı:

"Boğulmalar, teknede yeterli can yeleği ve can simidinin olmamasından dolayı meydana gelmiştir. Göçmenler, teknenin güvertesinde gözükmemesi için alt bölümlere balık istifi doldurulmuştur. Aşırı yükün, özellikle gemi yapı dengesini bozduğundan teknenin karinasındaki üç yırtıkla birlikte batmayı çabuklaştırdığı görülmektedir.
 
Kaptanın sahile yanaşırken boş olarak üzerinden geçtiği ve deniz altındaki muhtemel kayaya çarpmış olduğu fakat yüklemeden sonra teknenin su çekiminin fazlalaşmasıyla beraber çıkışta mevcut kayaya çarparak yaraya sebebiyet verdiği değerlendirilmektedir.
 
Ayrıca kaptanın, teknenin bu şartlarda bu kadar uzun bir sefere dayanamayacağını bildiğinden, bilerek kayaya çarpmış olabileceği de muhtemeldir. Dosyada bazı göçmenlerin ifadelerinde de kaptanın tekneyi bilerek batırdığı yönünde ifadeler mevcuttur. Bu nedenle kaptan tam kusurludur."