ŞANLIURFA - Şanlıurfa'da trafik sorunu çözülmesi gereken sorunların başında geliyor. Son dönemlerde çözüme yönelik adımlar atılsa da halk bunları yeterli görmüyor. Şanlıurfa'nın Karaköprü ilçesinin içinden geçen ve her gün binlerce aracın kullandığı Diyarbakır E-5 karayolunda kavşakların olmaması araçların trafik ışıklarında dakikalarca beklemesi sürücülerin tepkisine neden oluyor.
1991 projeye göre verilen imar yetersiz kalıyor
Karaköprü Belediyesi 1991 yılında çıkarılan projeye göre yolun çevresine imar verdi. Mevcut şartlara göre güncelleştirilmeyen proje, birçok sıkıntıyı beraberinde getirdi.
Karaköprü ilçesinden E-5 karayoluna bağlanan cadde ve sokaklar için toplama yolunun yapılmaması birçok kazanın meydana gelmesine sebebiyet veriyor. Yolun hemen bitişiğinde yükselen birçok bina da toplama yolunun yapılmasını imkansız kılıyor.
Ya yeşil dalga ya da kavşak
Abidiye Kavşağından Karaköprü ilçesinin çıkışına kadar 10'a yakın trafik ışığının bulunması ve sürücülerin kırmızı ışığa yakalanması birçok sıkıntıyı beraberinde getiriyor. Kırmızı ışığa yakalanan sürücüler dakikalarca kırmızı ışıkta yakıt tüketerek maddi gider ve zaman kaybına uğramakla beraber bu durum trafiğin sıkışmasına da sebep oluyor. Sürücüler yetkililerinden 'Yeşil Dalga Sistemi'nin bir an önce hayata geçirilmesini ya da altgeçitli kavşakların yapılmasını istiyor.
Çiftçi telefonlarımıza çıkmadı
Bu soruna bir çözüm olması için birçok ilde hayata geçirilen 'Yeşil Dalga Sistemi' Şanlıurfa ilinde bulunmuyor. Daha önce gündeme gelen 'Yeşil Dalga Sistemi' için yetkililer tarafından sinyalizasyon uzmanı olmadığı söylenerek bu sisteme geçilemeyeceği ifade edilmişti.
Konuyla ilgili bilgi almak için defalarca aradığımız Karaköprü Belediye Başkanı Nihat Çiftçi telefonumuza çıkmadı.
Bir kavşak iptal edilecek
Konuyla ilgili konuştuğumuz Trafik Denetleme Müdürü Dr.Yavuz Özbaran, söz konusu trafik ışıklarının sorumluluğunun belediye ile karayollarında olduğunu ama bu konuda kendilerine çok sayıda şikayet geldiğini kendisinin de bu şikayetleri aylık toplantıda gündeme getirdiğini belirterek, birbirine yakın iki kavşaktan birini iptal ederek trafiği rahatlatmayı düşündüklerini söyledi.
Trafik ışıklarının bakımının Diyarbakır Karayollarına ait olmasının sıkıntı oluşturduğuna dikkat çeken Özbaran, "Meydana gelen herhangi bir soruna müdahale çok geç oluyor. Işıklar öyle bir şey ki, zamanla süresi değişebiliyor, arıza yapabiliyor. Eğer ışıkların bakımı Urfa'daki bir kuruma verilirse bu daha da kolay olacak. Bakım işinin belediyeye geçmesi talebinde bulunduk, belediye 'karayollarının bakım işini kendisine vermediğini' söylüyor. Karayolları ise belediyenin almadığını söylüyor. Biz de bu konuda aracı olmaya çalışıyoruz." dedi.
Gündemde bu yol için herhangi bir proje yok
Karayollarından konuştuğumuz bir yetkili, 1991 projesine göre verilen imar sonucunda E-5 karayolunun mevcut trafiği kaldıramadığını ifade ederek, şehirden anayola bağlanan caddeler için toplama yolu olmadığını ve yol kenarındaki yapılardan dolayı da toplama yolunun yapılamayacağını dile getirdi. İsmini vermek istemeyen yetkili, mevcut şartlarda ancak kavşağın yapılabileceğini bunun için de kendilerine herhangi bir kavşak projesinin gelmediğini söyledi.
Çözüm olarak alt ya da üst geçitler yapılsın
Trafik ışıklarının fazla olmasının faydasından çok zararı olduğunu, belirten Fert Dem, "Işıkların çok olması trafik akışını engelliyor. Her bir ışıkta bir dakika duruyoruz. Yarım saatte gideceğimiz yere bir saatte ancak varabiliyoruz." dedi.
Abide kavşağından Karaköprü'ye kadar 11 tane trafik ışığının bulunduğunu dile getiren Murat Yeşilçayır da, "Her bir ışıkta bir dakika dursam 11 dakika eder. Araba yüz lira yakıt yakacaksa bu ışıklardan dolayı 2 yüz lira yakıt yakar. Çözüm olarak alt ya da üstgeçitler yapılabilir. Yetkililerden bu soruna bir el atmasını istiyoruz." ifadelerinde bulundu.
İşe geç kalıyoruz
Çok trafik ışığının bulunmasının gereksiz olduğunu dile getiren Yalçın Yolcu, Bunun yerine altgeçitler yapılsa daha iyi bir çözüm olabileceğini söyledi.
Baki Doğan da, "İşyerine giderken birçok trafik ışıklarına takılıyoruz ve işe geç kalıyoruz. Altgeçit yapılarak bu soruna bir sorun bulunmasını istiyoruz." şeklinde konuştu.
Yeşil dalga sistemi tam olarak nedir?
'Yeşil Dalga Sistemi' kapsamında temel amaç, seçilen ana arterlerde belli bir hızla seyahat eden araçların, art arda kurulu sinyalize kavşaklarda, kırmızı ışığa yakalanmadan geçebilmesini sağlamaktır. (Sedat Kuşulay, Osman Gülebak - İLKHA)