Bu tarihten itibaren markalar, ellerindeki GSR özelliği taşımayan otomobilleri, bir önceki yıl yaptığı toplam satışın yüzde 10’unu geçmeyecek şekilde satabilecek. Sektör temsilcileri, markaların elinde GSR özelliği taşımayan 50 binden fazla araç olduğunu belirtiyor.

Geçtiğimiz günlerde alınan bir kararla uygulamada kapsam genişletildi. Ulusal tip onayı ile üretilen araçlar için tarih 31 Ağustos’a ertelendi. Ancak bu erteleme ithal otomobiller için geçerli değil.

ÇİN’DEN İTHAL ARAÇLARA YÜZDE 40 GÜMRÜK VERGİSİ

Bir diğer yeni düzenleme ise 8 Temmuz Pazartesi günü uygulanacak. Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre, Çin'den ithal edilen tüm yakıt tiplerindeki binek araçlara yüzde 40 ilave vergi getirildi ve en düşük gümrük vergisi 7 bin dolar olarak belirlendi.

Türkiye’de satış yapan Çinli marka sayısı 10'u aşarken, bu markalar toplam pazardaki payını yüzde 10 seviyelerine çıkardı. En fazla satış ise yerli markaları da geride bırakan Chery’den geldi.

700 BİN LİRALIK ZAM BEKLENTİSİ

Yüzde 10 mevcut verginin üzerine yüzde 40 ek gümrük vergisi, KDV ve ÖTV eklenince Çinli otomobillerde fiyat artışlarının 400-700 bin TL arasında olacağı öngörülüyor.

Bu durum, markaların Türkiye’ye yönelik üretim planlarını yeniden gözden geçirmelerine neden olabilir.

Otomotiv pazarında Haziran ayında yıllık olarak gerileme olsa da satışlar 100 bin barajını aştı. 2023 yılı Haziran ayına göre yüzde 5,3 azalarak 106 bin 238 adet oldu. Satışlar, yürürlüğe girecek bu iki önemli kararın etkisiyle arttı.

Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2024 yılı Ocak-Haziran döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3,7 oranında artarak 577 bin 981 adet oldu.

Otomobil satışları yüzde 7,3 artarak 462 bin 955 adede ulaşırken, hafif ticari araç pazarı yüzde 8,7 azalarak 115 bin 26 adet oldu.

CNN