Abdulkadir Turan / Doğruhaber / Rehberlik
Okul ortalaması, öteden beri öğrencinin başarısının hesaplanmasında bir ağırlığa sahiptir.
Okul ortalaması iyi olmayan öğrencilerin iyi bir okula yerleşmesi hiçbir zaman mümkün olmadı. Okul ortalaması, bir neden değil bir sonuçtur; öğrencinin yazılarındaki başarısının bir neticesidir. Yazılılar, yeni sistemde daha da değer kazandı; ilköğretimin ikinci kademesinde sınavın yerini alırken ortaöğretimde de ona aynı işlev yüklenecektir.
Yazılıya hazırlık, geçmişte sınava dolaylı hazırlıktı, artık doğrudan hazırlık içinde yer alıyor.
Sınav hazırlığı plan gerektiren bir etkinlik olduğu gibi yazılıya hazırlık da plan gerektiriyor.
Gelişi güzel bir çalışma her alanda sonuçsuz kalır; çok emek ve çok zaman alır; az ürün verir.
Planlı bir çalışmayla az zamanda çok iş yapmak ve iyi neticeler almak mümkündür.
Yazılıya hazırlığı iki bölümde görmekte yarar var.
Bu hazırlığın bir ayağı günlük ders hazırlığı ve ders değerlendirmesidir. Diğeri yazılıya özgü hazırlıktır. Birincisi yıl boyunca devam eder. İkincisi yazılı öncesi başlar ve yazılı sorularının cevaplanmasıyla biter.
GÜNLÜK HAZIRLIK
Çalışmanın en verimlisi sürekli olandır. Günlük hazırlık, ders çalışma etkinliğinde sürekliği sağlar ve öğrenci ile ders arasındaki bağı canlı tutar.
Öğrenci; dersten en az bir gün önce derste işleyeceği konuları inceler, konuyla ilgili zorlukları tespit eder, konunun kitap dışındaki kaynaklarına bakar, ders öncesinde konu hakkında bir kanat sahibi olur. Bu hazırlıkta sözel dersler için esas olan, öğrencinin sınıfa anlata bileceği kadar konuya hakim olmasıdır; sayısal derslerde ise konunun teorik yönlerini kavraması, pratik yönlerindeki zorluklarla ilgili olarak da görüş sahibi olmasıdır.
GÜNLÜK DEĞERLENDİRME
Okuldan eve-yurda dönüldükten sonra makul bir dinlenmenin ardından yapılması gereken, değerlendirmedir. Bu değerlendirme, “Ne öğrenmem gerekiyordu? Ne öğrendim? Yarın arkadaş ve öğretmenlerime ne sormalıyım?” sorularının cevaplarını kapsar.
En iyi değerlendirme, konuyla ilgili test ve diğer soruların çözülmesiyle olur. Test çözümü veya düz soruların cevaplanması söz konusu değilse değerlendirme soyut kalır, yanıltıcı olabilir.
Ders sonrası ödevlerin titizlikle yapılması, değerlendirme için iyi bir imkân ve güzel bir fırsat olarak düşünülmelidir.
YAZILIYA ÖZGÜ HAZIRLIK
Yazılıdan bir hafta önce başlar, dersin ağırlığına göre değişir. Matematik dersi için yapılacak bir hazırlıkla Sağlık Bilgisi için yapılacak hazırlığın aynı olması uygun olmayacaktır.
Her yazılı hazırlığı, bir tam iki yarım tekrardan oluşmalıdır. (Yarımdan kasıt, kapsamın dar ve ayrılacak zamanın kısa olmasıdır.)
Öncelikle hiçbir ayrıntı kaçırılmadan bütün konu tekrarlanmalıdır. Bu ilk etkinlikte önemli bölümler ve ayrı bir çalışmayı gerektiren bölümler işaretlenir. Diğer bölümler elenir. İkinci çalışmada ayrı bir çalışmayı gerektiren bölümler ile ilgili dış destek (arkadaş öğretmen desteği) alınır; böylece yazılıda sorumlu olunan konularla ilgili bilinmeyenler en aza indirilir ya da bitirilir. Geriye yazılı akşamı veya sabahı genel bir tekrar kalır. Bu tekrarda kitap ve defterin hızlı bir şekilde sayfa sayfa çevrilmesinde yarar var. Çünkü önemsiz bir ayrıntının unutulması ve yazılıda sorulması mümkündür.
Dikkat edilirse yazılı hazırlığı, yazılı akşamı başlamaz; aksine genel olarak yazılı akşamından önce biter, yazılı akşamına sadece hızlı bir genel tekrar kalır. Günlük çalışması düzenli olanın yazılı hazırlığı az zaman alır, çok verimli olur. Allah (CC) yardımcınız olsun!Abdu