Dünya'dan Hamide Hangül'ün haberine göre enflasyonist ortamda yeni bir zam endişesiyle talep ve fiyat artışı bir kısır döngüye girerken, son dönemde kredi kartı taksitlerinin azalması ekonomide soğumayı da beraberinde getirdi. Yerel seçim öncesi fiyatlarda artış ve karta taksit sınırı beklentisiyle ilk çeyrekte yüzde 15-20 artan satışlar, ikinci çeyrekte yerini durgunluğa bıraktı.

Bankaların kredi kartına kampanyalarla 9-12’aya kadar tanımladığı taksitleri, şimdi en fazla 2-3 ayla sınırlandırdığına işaret eden sektör temsilcileri, bu durumun iç piyasa satışlarında yüzde 20-35 gerilemeye neden olduğuna dikkat çekti.

Bankaların 100 liraya da 50 bin liraya da 2-3 taksit yaptığını belirten sektör temsilcileri, “Bankalar, önceden kredi kartıyla yapılan alışverişlerde kampanyayla 3-4 taksit daha yapıyordu. Firmaların da taksitiyle bu 9’a kadar çıkıyordu. Şimdi 2-3’e indi. Ekstra taksitte vade farkı var, komisyon oranları çok yüksek. Bu da maliyeti artırıyor. O nedenle piyasada bir durgunluk var” değerlendirmesinde bulundu.

Schafer Yönetim Kurulu Üyesi Murat Aslan, kredi kartıyla yapılan alışverişlerde 8-9’a kadar çıkan taksit seçeneğinin, bir süredir 2’ye bölündüğünü, bu durumun piyasada yaklaşık yüzde 35’lik bir daralmaya neden olduğuna işaret etti. Aslan, “Eskiden 100 liralık bir ürün bankaların kampanyayla 5, firmaların da 3 ay eklemesiyle 8 taksitte alınabiliyordu. Bankalar bugün maksimum ikiye bölüyor. Çoğu firma daha fazla taksiti tek başına finanse edemediği için çeyiz grubu satan yerleri çok etkiledi. Faiz oranları da yüksek. 100 liralık da alsanız, 50 bin liralık ürün de alsanız 2 taksit. O nedenle bu vade farkını ürüne yansıtsanız fiyat artıyor, bu da zaten enflasyonu artıran bir durum. Daralma uzun dönemde devam ederse, bunun istihdama da etkisi olur.”

'Komisyon çok yüksek'

MODOKO Başkanı Koray Çalışkan: “Kredi kartlarında son bir aydır şöyle bir durumla karşı karşıyayız. Biz normalde 2 taksit yapıyorduk kredi kartına, banka da 2,3 taksit daha yapıyordu. Toplamda 5’e kadar taksit yapılıyordu. Bunun kalkması bizi inanılmaz şekilde etkiledi. Bir nevi işler tamamen nakite döndü. Komisyon oranları çok yüksek olduğu için biz de fazla taksit yapamıyoruz. Fiyatlar da yüksek olduğu için bir anda tüketici 500 bin’i 5’e 10’a bölecekken nakit ödemek zorunda kaldı. Bu olumsuz etkiledi. Evlilik sezonunda aşırı hareketlilik yok. Tam tersi hatta piyasa çok sakin. Bahçe mobilyası nispeten daha hareketli. Piyasada genel olarak bir durgunluk var. Mobilyacılar zararına çalışıyor diyebiliriz. Enflasyon yukarıdayken, döviz kuru aynı. 100 dolara verdiğimiz ürün içeride döviz aynı kaldığı için ihracatta da düşüş var. İhracatta da iç pazarda da durum pek iç açıcı değil.”

'Bankalar taksit yapmıyor'

Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Başkanı Mesut Öksüz, bankaların taksit sınırına işaret ederek, bu durumun talebi etkilediğini ve yüzde 25-30 daralmadan söz edilebileceğini belirterek, “Sepet ortalamamız çok düştü. O da ciroya yansıyor. Sadece evlenecek olan kişilerin yaptıkları bir düğün alışverişleri var şu an. Bir de Anneler Günü gibi özel günler nedeniyle bir satış durumu oldu.”