Malatya Ticaret Borsası (MTB) Başkanı Ramazan Özcan, bir süre önce faaliyete geçen buğday pazarı ile birlikte 300 bin metrekare alan ve toplamda 650 işyerinin bulunduğu Recep Tayyip Erdoğan Dünya Kayısı Ticaret Merkezini, kentteki ulusal ve yerel basın mensuplarına tanıttı.

Yapılan gezinin ardından açıklamada bulunan Özcan, lisanslı deponun yakınında oluşturulan Recep Tayyip Erdoğan Dünya Kayısı Ticaret Merkezinin yerinin seçilirken, lokasyonlara dikkat edildiğini ve üreticinin ürününü getirdiğinde herhangi bir sıkıntı yaşamaması için her türlü detayın düşünüldüğünü ifade etti.

"Bundan sonra ticaret burada yapılacak"

Özcan, "Bugün Avrupa Birliği Coğrafi İşaret Belgesini elimizde tuttuğumuz, dünyada kuru meyvede lider olduğumuz kuru kayısının satışının ve pazarlamasının yapılacağı alan planlanıyordu. Bu önemli bir ihtiyaçtı. Türkiye’nin kuru meyve ihtiyacının yüzde 4’ünü gerçekleştirdiğimiz ve 500 milyon dolar ihracat hedefini bitirip, 750 milyon dolar ihracat hedefine koştuğumuz, AB Coğrafi İşaret Belgesini uzun zamandır elimizde tuttuğumuz ve dünyadaki üretimin yüzde 70-80’ini yaptığımız kuru kayısının üreticiyle ihracatçının buluşma noktası oldu. Daha önce faaliyette bulunduğumuz şire pazarının fiziki, ulaşım ve sağlık açısından ne kadar yetersiz olduğunu biliyoruz. Malatya'nın kesinlikle yeni bir şire pazarına ihtiyacı vardı. Lokasyon olarak şehrin hem yakınında hem de uzağında oluşturuldu. Bu alanda işlerin başlaması hususunda düğmeye bastık. Artık üretici ürününün satışını gerçekleştireceği; tacir, tüccar ve ihracatçıyla buluşma noktası burasıdır. Kamuoyu ve üretici bilmelidir ki artık toptan kayısı ticareti, merkezde bulunan alanda sonlandırıldı. Artık kayısı ticaretinin başlama noktası burasıdır. Bundan sonra ticaret burada yapılacak” ifadelerini kullandı.

"Hayırlı bir sezon olmasını temenni ediyoruz"

Malatya'nın, Kahramanmaraş merkezli depremlerde çok ağır bir yara aldığını anımsatan Özcan, "Bu yeni yapılar daha ön plana çıktı. Bu alandan, tarım ve hayvancılıkla uğraşanlar çok rahat yararlanabilecek. Temmuz ayında yeni sezon başlayacak. Bu sezon miktar olarak mahsulün ne kadar olduğunu çok bilmiyoruz ama hayırlı bir sezon olmasını temenni ediyoruz. Kayısımız istediğimiz değerde, üreticinin de mutlu olduğu, bizimde yüksek miktarda ihracat yaptığımız bir sezon olmasını diliyoruz. Yurt dışından gelen misafirlerimizi rahatlıkla gezdirip, ürünün ne kadar sağlıklı ortamlarda hazırlandığını görebilecekler. İşin merkezinde sadece kayısı var. Bütün amacımız; üreticinin mutlu olduğu, sağlıklı bir şekilde ulaştığı, ürününü tacir, tüccar ve ihracatçıyla buluşturduğu, bu işin asıl merkezinde duran tacir, tüccarın ve ihracatçımızın lokasyon olarak hijyenik şartların sağlandığı bir ortamda ticaretin yapılmasıdır. Gayemiz; kayısıyı Toprak Mahsulleri Ofisi ve Lisanslı Depoculuk gibi altyapılar kurulduktan sonra fiziki şartları iyileştirmektir. Malatya artık 750 milyon dolar ihracat hedefini koymuş, dünyadaki kuru kayısı üretimi merkezi ve AB Coğrafi İşaret Belgesiyle elinde çok kıymetli bir ürün tutuyor. Bu ürünü her açıdan ve her alanda kıymetli yerlerde, sağlıklı ve temiz ortamlarda olması lazım" diye konuştu.

Pazarları koruma açısından kaliteli üretimin ön plana çıkarılmasının önemli olduğunu dile getiren Özcan, "Orta Asya'daki kayısı, kalite açısından bize rakip olamaz. Bize rakip olduğu tek alan fiyattır. Bizim ürünümüzün Avrupa ve dünyadaki karşılığı önemli ve bu konuda herhangi tereddüt olamaz" dedi.

"Son zamanlarda iklim değişikliğinin yarattığı rekolte kaybı yaşıyoruz"

Dünya kayısı merkezinin Malatya olduğunu ve dünyadaki en kaliteli kayısının Malatya'da üretildiğine vurgu yapan Özcan, şöyle devam etti:

"Ancak son zamanlarda iklim değişikliğinin yarattığı rekolte kaybı yaşıyoruz. 650 ila 1000 rakım arasında son zamanlarda hiç alışkın olmadığımız meyve kayıpları oluyor. Bunların hepsini dikkatle ve özenle tartışarak, özellikle Fergana Vadisi'ndeki üretim miktarlarının düşük kaliteyle beraber düşük fiyatı bizi zorladığının farkında olmalıyız. Tarım ürünleri satılmak için üretilir. Sosyal medyada yaşa yanlış bilgilere itibar edilmesin. Her ürünün insan hayatında ekonomik olarak bir karşılığı vardır. Biz temel tüketim maddesi üretmediğimizi bilmeliyiz. Bu bir prestij ürünüdür. Dolayısıyla Fergana Vadisi'ndeki üretimin bize ileride yaşatacağı zorlukları görüyoruz. Artık bundan sonraki bütün manevra kabiliyetlerimizi buna göre değiştireceğiz. Gerek fiyat gerekse kalite bunların hepsini yeniden değerlendireceğiz. Amacımız; bu topraklarda yetiştirdiğimiz kayısından elde ettiğimiz mahsulü, dünyanın dört bir yanında tüketicinin damağına ulaştırmak. Bunun içinde gerekli şartları oluşturup, gereğini yapacağız"

Özcan, Fergana Vadisi'nin kalitede Malatya kayısısının asla rakibi olmayacağını ifade ederek "Bu alandaki üretilen kayısı maalesef fiyatta rakibimiz. Artık bu saatten sonra yeni bir yol haritası da belirleyeceğiz" dedi. (İLKHA)