Abdulkadir Turan / Doğruhaber / Rehberlik
Müslüman, tesadüfe inanmaz. Tabiattaki hiçbir şey tesadüfi olmadığı gibi insan hayatında da hiçbir şey tesadüfi değildir.
Tabiattaki her şey gibi insan hayatında da her şey, ilahi bir düzen içinde gerçekleşir.
Hiçbir başarı tesadüfi değildir. Hiçbir başarı sebepsiz de değildir. Geçmişte halk, Müslümanların mağdur; kâfirlerin ise güçlü olduğunu görünce “Allah (CC), gâvura vermiş, Müslümanı ise imtihan ediyor” diyordu.
İmtihan haktır. Ancak Müslüman, dünya hayatında başarı sebeplerini terk ediyor, kâfir ise o sebeplere sarılıyorsa bunu imtihanla açıklamak İslam akidesine aykırıdır. Müslüman bütün sebepleri oluşturuyor da buna rağmen başarısız oluyorsa ancak orada imtihandan söz edilebilir.
Başarmak, çalışmayı gerektiriyor.
Başarmak, planlamayı gerektiriyor.
Başarmak, kararlı olmayı gerektiriyor.
Ders çalışmak, düzenli bölmelerden oluşur. Bu bölmelerin ilki derse hazırlanmaktır.
Dersi, önemli bir görüşme yapacağınız bir kişi gibi düşünün. O kişi hakkında hiçbir bilgi sahibi olmadan onunla görüşmeye başlarsanız görüşmenizin önemli bir bölümü sizin onu tanımaya çalışmanızla geçer. Bu arada çok sayıda hata yapmanız mümkündür.
Bir de o kişi hakkında gerekli bilgileri toplayarak görüşmeye gittiğinizi düşünün. Hazırlıklısınız, ne söyleyeceğinizi ve ne soracağınızı biliyorsunuz. İlkinde siz görüşmenin mahkûmu iken bun da görüşmenin hâkimisiniz.
Derse hazırlıksız giden öğrenci de derse mahkûmdur; dersi ne kadar iyi dinlerse dinlesin dersin peşinde sürüklenir.
Derse hazırlıklı giden öğrenci ise dersin hâkimidir. Dersi sürükler, derste güçlük çekmez, dersi güçlendirir. Hazırlıksız öğrenci derse yük olurken hazırlıklı öğrenci dersi yüklenir. Öğretmen de sınıf arkadaşları da ondan yararlanır.
Ya da dersi bir ulaşım aracı gibi düşünün. Bir aracı tanımadan o aracı sürmeye kalkışan kişi ile o aracı iyi tanıdıktan sonra onu süren kişiyi karşılaştırın. İlki acemidir, kaza yapmasa da bir süre bocalayacağından şüphe yoktur. Diğeri ise daha ilk anda araca hâkimdir.
Derse hazırlanmak bir zaman kaybı değildir, aksine zaman kazanmaktır. Çünkü derse hazırlıklı giden, ders içinde zaman kaybına uğramaz; dersten sonra da dersi anlamak için hazırlıksız giden kadar zaman harcamaz.
Derse hazırlanan öğrenci derste ne söyleyeceğini bilir, ne soracağını da bilir, ne sormayacağını da bilir. Derste gülünç duruma düşmez, sınıfa ve öğretmene zaman kaybettirmez.
Derse hazırlık en geç dersten bir önceki hafta sonunda başlamalı, ders akşamı da bu hazırlık pekiştirilmelidir.
Derse hazırlığın en önemli tarafı, “Hazırlık” başlığı altındaki veya öğretmenin verdiği diğer ön ödevleri yapmaktır. Ancak böyle bir ödev yoksa da derse hazırlanmak gerekir. Bu doğrultuda ders öncesinde şu soruları cevaplayabilmemiz gerekir:
Bu derste ne öğreneceğim?
Bu dersin daha önceki derslerle bağlantısı nedir? Bu dersin zor yanları, öğretmene sorulması gereken yanları nelerdir?
Bu ders için ders kitabı dışında bir çalışma yapmam gerekir mi?
Örneğin, bir coğrafya dersinde konuyla ilgili haritalara bakmak veya tarih dersinde konu İslam tarihiyse bu konuyla ilgili farklı bir bakış açısına sahip bir kitap okumak önemli bir hazırlıktır.
Allah (CC), yardımcınız olsun.