Çin Dışişleri Bakanlığı'nın açıklamasına göre, Çin-Kazakistan Dışişleri Bakanları Stratejik Diyaloğu'nun ilk toplantısı Pekin'de gerçekleşti.

Toplantıda konuşan Vang, iki ülkenin tarihi İpek Yolu güzergahındaki Doğu-Batı ticaretini canlandırmayı amaçlayan Kuşak ve Yol Girişimi çerçevesindeki işbirliğinin önemine vurgu yaparak, "Yüksek kaliteli, sürdürülebilir ve dirençli bir yeni bağlantı koridorunu birlikte inşa edelim." dedi.

Vang, iki ülke ilişkilerinin son yıllarda güçlü bir gelişim ivmesi yakaladığını ve komşu ülkeler arasında karşılıklı güven, destek ve dayanışmanın iyi bir örneği haline geldiğini belirtti.

Nurtleu, Kazakistan'ın dış politikasında Çin ile ilişkileri öncelik olarak gördüğünü vurgulayarak, bu ülke ile siyasi güveni artırmayı, halklar arasındaki etkileşimi güçlendirmeyi ve karşılıklı faydaya dayalı işbirliğini geliştirmeyi hedeflediklerini belirtti.

Toplantıda taraflar, Kuşak ve Yol işbirliğini, yerel birimler ve haklar arasındaki etkileşimi artırmayı, dış müdahalelere ve sızma girişimlerine karşı ortak mücadele etmeyi, emniyet ve güvenlik alanında işbirliğini güçlendirmeyi, Çin-Orta Asya diyaloğunu, Şanghay İşbirliği Örgütü'nü, Asya'da Etkileşim ve Güven Artırıcı Önlemler Konferansı'nı ve Birleşmiş Milletler gibi çok taraflı çerçevelerde işbirliğini artırmayı kararlaştırdılar.

"Kuşak ve Yol Girişimi" ve Kazakistan

Kazakistan, Orta Asya'daki kritik konumuyla Çin'in Avrasya ticareti için hayati bir koridor niteliği taşıyor.

Çin Devlet Başkanı Şi Cinping, Kuşak ve Yol Girişimi'ni ilk kez 2013'te Kazakistan'a yaptığı ziyaret sırasında duyurdu.

Kazakistan, Kuşak ve Yol Girişimi'nin altı ana kara güzergahından ikisinin kritik kavşak noktalarında bulunuyor. Bu güzergahlardan biri, Çin'in kuzeybatısındaki Sincan Uygur Özerk Bölgesi'nden başlayarak Hazar Denizi'nin kuzeyinden ve Kazakistan üzerinden Rusya'nın batısına, ardından Doğu Avrupa'ya ve Almanya'ya kadar uzanan bir demiryolu ulaştırma ağı olan "Yeni Avrasya Kara Köprüsü" (NELB) olarak adlandırılıyor.

İkinci güzergah olan "Çin-Orta Asya-Batı Asya Koridoru" (CCAWAC), alternatif bir ekseni temsil ediyor. Bu güzergah, Çin'in kuzeyindeki Şian şehrinden başlayarak Sincan'a, oradan Kırgızistan, Özbekistan ve Türkmenistan üzerinden geçerek Hazar Denizi'ne bağlanıyor. Ardından Kafkaslar'a ulaşarak Türkiye'yi kat ediyor ve Balkanlar'a ve Orta Avrupa'ya kadar uzanıyor.

Rusya üzerinden geçen güzergahın Ukrayna'daki savaş nedeniyle kesintiye uğraması, Orta Asya bağlantısını daha da önemli hale getiriyor.

Bu güzergah, Türkiye'nin Orta Asya ve Çin ile ticaret bağlantılarını güçlendirmeyi amaçlayan Hazar geçişli "Orta Koridor" Projesi ile de hedefleri bakımından uyumlu bir şekilde ilerliyor.