ABD'de dev şirketler arasında işten çıkarma dalgası yayılıyor. Stellantis, Sony, Cisco, Estee Lauder, Expedia, Nike, Snap, Zoom, UPS, Levi's ve Microsoft gibi büyük şirketler de bu dalga içinde yer alıyor.
Geçen yıldan bu yana devam eden işten çıkarmaların sebebi, şirketlerin verimliliklerini artırma ve maliyetleri düşürme amacıyla aldıkları kararlar olarak gösteriliyor.
KEMER SIKMA UYGULANIYOR
Yükselen faiz oranları ve küresel ekonomik belirsizliklerin baskısı altında, şirketler kemer sıkma politikalarını sürdürüyor. Daha az kaynakla daha fazlasını başarmayı hedefleyen şirketler, personel sayısını azaltarak verimliliği artırmaya odaklanıyor. Ayrıca, şirketlerin yapay zeka ve otomasyona yönelmesi de işten çıkarma nedenleri arasında yer alıyor. Yapay zeka alanındaki potansiyel, şirketlerin bu alana kaynak ayırmasına ve iş gücünde otomasyonu artırmasına olanak sağlıyor.
Chicago merkezli küresel bir işe yerleştirme ve kariyer geçişi firması olan Challenger, Gray&Christmas'ın verilerine göre, ABD'de şubat ayında işten çıkarılanların sayısı geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 9 artarak 84,638'e yükseldi. Bu rakam, geçen yıl mart ayından sonra görülen en yüksek seviye oldu. Ülkedeki toplam işten çıkarılanların sayısı ise geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 98 artarak 721,677'ye ulaşmıştı.
Challenger, Gray&Christmas verilerine göre, farklı sektörlerden birçok şirketin çalışan sayısını azalttığı ve işten çıkarmaların teknoloji sektöründe yoğunlaştığı belirlendi. Teknoloji sektöründe sadece şubat ayında 12,412 kişi işten çıkarılırken, yılın başından bu yana toplamda 28,218 kişi işlerinden oldu. Layoffs.fyi tarafından sağlanan verilere göre ise 2024 yılının başından bu yana 219 teknoloji şirketi, 50,841 çalışanın işine son verdi.
Uzmanlar, işten çıkarmaların devam ettiğini ve şirketlerin maliyetleri düşürme çabalarıyla birlikte personel ihtiyaçlarını önemli ölçüde yeniden şekillendiren teknolojik yeniliklere yöneldiğini belirtiyor.
Teknoloji sektöründeki işten çıkarmaların genellikle şirketlerin daha verimli ve sade çalışma yöntemlerine geçişinin bir yansıması olduğunu söyleyen uzmanlar, yeni yapay zeka araçlarının bu hedeflere ulaşmada şirketlere yavaş da olsa yardımcı olabileceğini ifade ediyorlar.