Uçağın geri gönderilmesinin, eski Başkan Donald Trump döneminde başlatılan ve hâlâ süren ABD-Çin gümrük tarifesi savaşının bir sonucu olduğu belirtiliyor.
Reuters'ın sahadan gözlemlediği bilgilere göre, Xiamen Havayolları için üretilmiş ve şirketin logosunu taşıyan uçak, Seattle’daki Boeing Field’a yerel saatle 18.11’de (0111 GMT) iniş yaptı.
Uçak, yaklaşık 8.000 kilometrelik dönüş yolculuğunda Guam ve Hawaii'de yakıt ikmali yaptı.
Söz konusu 737 MAX, Çinli taşıyıcıya teslim edilmek üzere Boeing’in Çin Zhoushan’daki tamamlayıcı merkezinde son işlemler için bekleyen birkaç uçaktan biriydi.
Bu gelişme, Trump yönetiminin bu ay Çin mallarına uyguladığı baz tarifeleri %145'e yükseltmesinin ardından geldi.
Çin ise buna karşılık olarak ABD ürünlerine %125 oranında gümrük vergisi uygulamaya başladı.
Havacılık danışmanlık şirketi IBA'ya göre, yeni bir 737 MAX uçağının piyasa değeri yaklaşık 55 milyon dolar.
Bu durumda bir Çinli havayolu şirketi bu uçağı teslim aldığında, tarifeler nedeniyle büyük mali kayıplar yaşama riskiyle karşı karşıya kalıyor.
Hangi tarafın uçağın geri dönmesine karar verdiği henüz netlik kazanmış değil.
Ne Boeing ne de Xiamen Havayolları, Reuters’ın yorum taleplerine yanıt verdi.
Bu geri dönüş, Boeing'in en çok satan modeli olan 737 MAX’in küresel teslimat zincirinde yeni bir bozulma sinyali olarak değerlendiriliyor.
Uçak teslimatları, sektörde on yıllardır geçerli olan gümrük vergisinden muaf olma statüsünün aşınmaya başlamasıyla ciddi belirsizlik içine girmiş durumda.