Güncel

1 milyona yakın kişi dava açtı: Dev otomobil markaları tazminattan batacak

Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden bazıları, Volkswagen'in 10 yıl önce patlak veren 'dizelgate' skandalının ardından, bu Pazartesi günü Londra Yüksek Mahkemesi’nde önemli bir davayla karşı karşıya.

Abone Ol

İngiliz hukuk tarihinin en büyük toplu davalarından biri olan bu süreçte, Mercedes-Benz, Ford, Nissan, Renault ve Stellantis bünyesindeki Peugeot ve Citroen markalarına ait dizel araç sahipleri, toplamda 1,6 milyon kişi adına şirketleri yasadışı "yenilgi cihazları" (defeat device) kullanmakla suçluyor.

Davacı avukatlarına göre bu cihazlar, araçların emisyon testine tabi tutulduğunu algılayarak yasal sınırlar içinde kalacak şekilde performans gösteriyor, ancak normal sürüşte aynı filtreleme uygulanmadığı için çevreyi daha fazla kirletiyor.

Otomobil üreticileri ise bu suçlamaları temelsiz buluyor ve Volkswagen’in 2015 yılında 32 milyar euroyu aşan cezalara ve tazminatlara mâl olan skandalıyla herhangi bir benzerliği kesin olarak reddediyor.

Mercedes-Benz, kendi emisyon kontrol sistemlerinin hukuka ve teknik kurallara uygun olduğunu savundu.

Dava kapsamında, beş üreticiye ait belirli sayıda dizel araç örnek olarak incelenecek. Hedef, bu araçlarda yasaklı cihazların kullanılıp kullanılmadığını belirlemek.

Toplamda yaklaşık 850.000 kişi bu üreticilere karşı dava açmış durumda. Mahkeme, davayı kazanırlarsa ödenecek tazminat miktarını gelecek yıl yapılacak ayrı bir duruşmada belirleyecek.

Bu davanın sonucu, BMW ve Stellantis’in diğer markaları olan Vauxhall/Opel dahil olmak üzere, diğer otomobil üreticilerine karşı açılan yüz binlerce benzer davayı da etkileyebilecek.

Volkswagen, 2015 yılında emisyon testlerinde yenilgi cihazı kullandığını itiraf etmiş, bu durum şirkete 32 milyar eurodan fazla ceza, tazminat ve araç yazılım güncelleme maliyeti olarak yansımıştı. Dönemin CEO’su Martin Winterkorn hakkında ise ceza davası açılmış, ancak davası sağlık nedenleriyle bu ay askıya alınmıştı.